In de wereld van vandaag, waar duurzaamheid een steeds belangrijkere rol speelt, worden elektrische auto's steeds aantrekkelijker als alternatief voor benzineauto's. De overstap naar elektrische voertuigen wordt vaak gezien als een stap in de richting van een groenere toekomst. Maar is een elektrische auto daadwerkelijk duurzamer dan benzineauto’s?
Een van de meest aangeprezen voordelen van elektrische auto's is het feit dat ze nul giftige stoffen uitstoten tijdens het rijden. Dit is uiteraard een voordeel, maar met een kritische kijk op elektrische auto’s vallen wel een aantal zaken op. Het produceren van elektrische auto's vereist over het algemeen meer energie en materialen dan die van benzineauto's, voornamelijk door de productie van batterijen. De winning van grondstoffen zoals lithium en kobalt zorgt bijvoorbeeld voor een behoorlijke uitstoot. Volgens een onderzoek van het TNO blijkt dat een elektrische auto pas duurzamer wordt dan een benzineauto na het rijden van zo’n 39.000 kilometer. Vanaf dan heeft de elektrische auto gecompenseerd voor zijn surplus in uitstoot tijdens de productie, door geen afvalstoffen uit te stoten tijdens het rijden. Verder is een belangrijke factor bij het beoordelen van de duurzaamheid van elektrische auto's de bron van de elektriciteit die ze gebruiken. Als de elektriciteit afkomstig is van hernieuwbare bronnen zoals zonne- of windenergie, kunnen elektrische auto’s duurzamer zijn dan benzineauto's. Het 100% duurzaam maken van het stroomnet is dan ook een belangrijke onderdeel om elektrische auto’s enigszins duurzaam te maken.
Verder zouden elektrische auto’s duurzamer zijn omdat de batterijen van elektrische auto’s kunnen worden gerecycled, waardoor de milieueffecten van de productie worden verminderd en de materialen opnieuw kunnen worden gebruikt. Dit is deels waar, maar op de lange termijn is dit niet houdbaar door entropische degradatie en downcycling. Zo geeft Redwood Materials aan 95% van hun metalen uit baterijen te kunnen recyclen. Dit klinkt erg positief, maar betekend dat na 14 keer recyclen de helft van het materiaal verloren is gegaan. Langzaam maar zeker zullen we dus door onze schaarse materialen heen gaan, waardoor langzaam een nieuw probleem van grondstof schaarste ontstaat. Verder kost het recyclen van de batterijen op zichzelf ook energie en zorgt daardoor vaak voor nieuwe vervuiling. Concluderend blijken elektrische auto’s relatief tot benzineauto’s iets duurzamer kunnen zijn, afhankelijk van de bron van hun elektriciteit en hoeveel er met de elektrische auto wordt gereden. Maar als elektrische auto’s dus duurzamer zijn, waarom beweert de titel van dit artikel dan het tegendeel?
Elektrische auto’s zijn dus relatief beter dan onze huidige benzineauto’s, maar duidelijk niet duurzaam genoeg voor de lange termijn. Daarnaast zijn auto’s in zijn geheel een aanleiding voor veel verschillende problemen in de wereld. De productie van auto’s put schaarse materialen uit en tijdens de productie van auto’s vind op verschillende plekken in de keten kinderarbeid plaats. Vervuiling blijft een probleem door bijvoorbeeld microplastics en fijnstof die vrijkomen bij de slijtage van banden, remmen en wegen. Verkeersongevallen eisen dagelijks duizenden levens en autorijden draagt bewezen bij aan diverse gezondheidsproblemen. Sociale ongelijkheid wordt versterkt door beperkte mobiliteit en de schade aan biodiversiteit en ecosystemen is groot. Vanuit dit bredere perspectief wordt duidelijk dat er moet worden gezorgd voor alternatieven van de auto op zichzelf, waarbij de introductie van de elektrische auto enkel een afleiding van écht duurzaam transport lijkt te zijn. Maar als de elektrische auto niet duurzaam genoeg is, wat dan wel? Uit onderzoeken worden verschillende duurzamere alternatieven voorgesteld, zoals een deelvoertuig, fietsen of lopen, openbaar vervoer zoals trams, treinen en bussen, maar ook het bewuster maken van bevolking over hun reisgedrag en het meenemen van bevolking in beleid voor duurzaam transport. Dit blijkt al te leiden tot grote zelf-gemotiveerde veranderingen en meer acceptatie bij verdere duurzamere doorontwikkelingen in de transportsector. Deze alternatieven zijn daadwerkelijk duurzaam in diverse opzichten, maar toch is hier veel te weinig aandacht voor. Wil jij helpen met het verduurzamen van onze wereld? Neem dan een keer het openbaar vervoer in plaats van de auto, of ga lekker met de fiets naar de stad!
Literatuurlijst
1. Alternative Fuels Data Center: Emissions from Electric Vehicles. https://afdc.energy.gov/vehicles/electric-emissions
2. Wanger TC. The Lithium future-resources, recycling, and the environment. Conservation Letters. 2011;4(3):202-206. doi:10.1111/j.1755-263x.2011.00166.x
3. Verduurzaming vervoer met elektrische voertuigen | TNO. tno.nl/nl. https://www.tno.nl/nl/duurzaam/duurzaam-verkeer-vervoer/duurzame-mobiliteit/transitie-co2-neutrale-mobiliteit-2050/verduurzaming-vervoer/
4. Albrechtowicz P. Electric vehicle impact on the environment in terms of the electric energy source — Case study. Energy Reports. 2023;9:3813-3821. doi:10.1016/j.egyr.2023.02.088
5. Zijn accu’s van elektrische auto’s te recyclen? | EVBox. https://blog.evbox.com/nl-nl/are-ev-batteries-recyclable-0
6. Helbig C, Huether J, Joachimsthaler C, e.a. A terminology for downcycling. Journal Of Industrial Ecology. 2022;26(4):1164-1174. doi:10.1111/jiec.13289
7. Bakshi BR Jr, Gutowski TG, Sekulic DP, Camb. U. Press. Chapter For Thermodynamics And The Destruction Of Resources. Camb. U. Press http://web.mit.edu/2.813/www/readings/RecyclingTGG.pdf
8. Battery Recycling, Refining & Manufacturing | Redwood Materials. https://www.redwoodmaterials.com/solutions/
9. Elektrische auto’s en fijnstof, hoe zit het? - ANWB. ANWB. https://www.anwb.nl/auto/elektrisch-rijden/elektrische-autos-en-fijnstof-hoe-zit-het
10. Miner P, Smith B, Jani A, McNeill G, Gathorne‐Hardy A. Car harm: A global review of automobility’s harm to people and the environment. Journal Of Transport Geography. 2024;115:103817. doi:10.1016/j.jtrangeo.2024.103817
11. Topic details. https://www.who.int/data/gho/data/themes/topics/topic-details/GHO/road-traffic-mortality
12. Winkler L, Pearce D, Nelson J, Babacan O. The effect of sustainable mobility transition policies on cumulative urban transport emissions and energy demand. Nature Communications. 2023;14(1). doi:10.1038/s41467-023-37728-x
13. Zhao X, Ke Y, Zuo J, Xiong W, Wu P. Evaluation of sustainable transport research in 2000–2019. Journal Of Cleaner Production. 2020;256:120404. doi:10.1016/j.jclepro.2020.120404